Navigácia: lyžovanie >
vleky lanovky
Používať vleky a lanovky nie je až taká jednoduchá záležitosť ako by sa zdalo. Hlavne začiatočníci a deti môžu mať pri nastupovaní, jazde a vystupovaní určité problémy. Existuje veľa druhov lanoviek,
kabiniek a vlekov. Stretnete sa so starými aj najmodernejšími prepravnými zariadeniami. Rôzna býva rýchlosť jazdy, spôsob nasadania a vysadania. S dieťaťom, alebo začínajúcim lyžiarom je vhodné začať
na niektorom z ťažných ručných vlekov. Tie sa často nachádzajú na skúšobných alebo detských zónach v každom lepšom stredisku. Svah tam je mierny a princíp vleku je jednoduchý - je to pohybujúce sa
lano, za ktoré sa lyžiar chytí rukou a putuje nahor. Prípadný pád začiatočníka na zložitejšej sedačkovej lanovke, či rýchlom vleku mu môže odobrať odvahu. Každý vlek musí zabezpečovať pracovník -
obsluha, no vidieť pád nastupujúceho či vystupujúceho začiatočníka nie je až takou zriedkavosťou. Obsluhujúci personál v takomto prípade vlek okamžite zastaví a spravidla nešťastníkovi pomôže nasadnúť znova.
Dopravné lyžiarske zariadenia:
• vleky (lyžiar na vleku stojí na lyžiach a je ťahaný nahor)
• sedačky (lyžiar s lyžami na nohách sedí na sedadle a v určitej výške nad zemou je ťahaný nahor)
• kabínky (potrebné zložiť lyže a nastúpiť do uzavretej kabiny)
Dobrá rada - ak si nie ste úplné istý čože je to za vlek, ktorý sa chystáte použiť, odsledujte si niekoho pred vami ako sa to robí pred samotným nastupovaním. Pri vystupovaní sledujte taktiež
predchádzajúcich lyžiarov.
Kotva sa nazýva lyžiarsky vlek (znázornený na hornom obrázku), ktorý má na hlavnom lane pripevnené v pravidelných vzdialenostiach "kotvy". Sú to samonavíjacie lankové mechanizmy, ktoré majú
schopnosť vytiahnuť a vtiahnuť lanko s kotvou (podobne ako samonavíjacie bezpečnostné pásy v aute). V údolnej stanici vleku je hlavné lano vedené nízko nad terénom, lyžiari sa stavajú pod hlavné lano
dvaja vedľa seba tak, aby zo zadu prichádzajúca kotva smerovala pomedzi nich. Uchopia prichádzajúcu kotvu, umiestnia si ju pod zadky. Vďaka modernej konštrukcii navíjacieho mechanizmu dôjde k plynulému
rozjazdu (bez šklbnutia, ako to bývalo na starých typoch) a vlek ich začne ťahať na vrch. Počas jazdy sa neodkláňajte od spolujazdca, ale naopak, nebojte sa jemne oprieť o seba navzájom, inak vlastne
bojujete celú cestu nahor o to, komu sa podarí vytiahnut kotvu zpod zadku toho druhého. Na vrcholovej stanici vleku je tabuľka oznamujúca koniec dráhy. Za ňou býva terén prispôsobený na zosadnutie z vleku.
Správne má vystúpiť prvý ten, ktorý vystupuje na vonkajšiu stranu od vleku a hneď za nim aj druhý, pričom kotvu jemne pustí pred seba, aby sa mohla navinúť do svojho obalu-bubna. Miesto výstupu je
potrebné hneď opustiť, aby mohli vystupovať ďalší prichádzajúci lyžiari.
lyžiar na vleku /kotúčový, cvičný, bežiaci pás, poma .../
bude pokračovanie :-)
|